Voor veel ouders is het een grote wens om vaker in de buurt van hun kinderen te kunnen zijn. Helaas is dat niet altijd haalbaar. Dit geldt ook voor ouders en kinderen die cliënt van Tragel zijn. Daarom is het goed dat ouders, verwanten en verzorgers bij Tragel steeds toegang hebben tot een praktisch Online Zorg Dossier.  Hiermee maakt Tragel het voor iedereen makkelijk om ook tussen de bezoeken door even snel “Hallo!” te zeggen.

Voor wie niet naast de deur woont, veel op reis is of gewoon om anderen niet even snel op bezoek kan komen, is het Online Zorg Dossier van Tragel een grote uitkomst. Via internet is snel een veilige verbinding gelegd. Even bellen, even skypen of een simpel berichtje sturen… Het zijn altijd weer waardevolle momenten van contact die voor veel cliënten de dag breken en een groot plezier betekenen. Het maakt de afstand met familie plotseling heel klein.

“Alle gegevens van elke cliënt zijn meteen beschikbaar, in een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk systeem.” – Carin de Koning, begeleider Tragel

Een grote uitkomst
De nieuwe software van Tragel helpt om ouders nog meer betrokken te kunnen houden bij hun kinderen die bij Tragel wonen. Ze kunnen ouders, waar ze ook zijn, het zorgdossier van hun kind altijd online inzien. “Een hele geruststelling”, vindt de vader van Saskia die in Zürich woont. “Zo is Saskia toch altijd dichtbij! We kunnen online de laatste gegevens inzien en ook makkelijk communiceren met Saskia die bij Tragel in Hulst woont. Het is ook eenvoudig om in overleg te blijven met de begeleiding van Saskia. “Wat heeft Saskia gedaan vandaag? Hoe voelt ze zich? Zijn er bijzondere medische zaken?” Het zijn allemaal belangrijke vragen die je als ouders, ook als je ver weg woont, gewoon graag wilt weten”, vertelt de vader van Saskia die het nieuwe systeem een grote uitkomst vindt.

Client en begeleiders zitten lachend met ipad op de bank

Wouter Rombaut, Saskia Dobbelaar en Carin de Koning

Dagelijkse rapportage
Maar het online systeem is niet alleen voor bewoners, hun verwanten en vertegenwoordigers een uitkomst. Ook voor de medewerkers van Tragel is het praktischer werken dan voorheen. Begeleider Carin de Koning beaamt dat: “Alle gegevens van elke cliënt zijn meteen beschikbaar, in een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk systeem. We zorgen voor een dagelijkse reportage over ondersteuning, zorg en behandeling. Denk aan activiteiten, dagbesteding en persoonlijke zorg.”

Veilig en Toegankelijk
“Het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) is een volledig digitaal persoonlijk dossier, aldus Projectleider Wouter Rombaut. “Het werkt via een link tussen twee systemen: een systeem waar Tragel in werkt, en een systeem voor de familie en mantelzorg. Zo heeft iedereen op een veilige en toegankelijk manier toegang tot de informatie die voor hem of haar relevant is.”

Eenvoudiger communiceren
“Tragel staat voor Samen Doen! Dat geldt natuurlijk ook voor het communicatiebeleid. Daarom zorgt Tragel voor open communicatie en meer betrokkenheid met iedereen die rondom de cliënten van Tragel belangrijk zijn. Je zorgt tenslotte met z’n allen. Een ander groot voordeel is dat de mantelzorg onderling ook eenvoudiger kan communiceren en zo de zorg rond de verwanten nog beter kan organiseren.”

 

Meer informatie